برای خیلی از ما “لپ تاپ” به یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای انجام کارهای روزمره‌ی مختلف تبدیل شده است. از نشان دادن نمونه کارها در یک جلسه‌ی کاری تا تماشای فیلم‌های مورد علاقه در منزل، لپتاپ‌ها همه‌جا و همه‌وقت در کنار ما هستند. قطعا باتری لپتاپ یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که آن را برای مواقع و مکان‌هایی که به برق دسترسی نداریم مناسب می‌کند. در نتیجه حفظ و نگهداری صحیح باتری لپتاپ دغدغه‌ی بسیاری از ماست.

با توجه به این موضوع احساس کردیم جای مطلبی جامع و کامل در مورد شیوه‌ی استفاده‌ی صحیح از باتری لپتاپ در سایت ما خالی است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم بسیاری از باورهای قدیمی که از گذشته در ذهن مردم حک شده است در مورد نسل جدید باتری‌های لیتیومی صدق نمی‌کند. در نتیجه دست‌به‌کار شدیم و راهنمایی کامل تهیه کردیم که با مطالعه و رعایت آن می‌توانید مطمئن باشید باتری لپتاپ شما همیشه در شرایط خوبی خواهد بود و به حداکثر عمر مفیدش خواهد رسید.

آیا پدیده‌ی حافظه‌ی باتری (Battery Memory Effect) صحت دارد؟

پیش از هر چیز لازم است حقیقت را در مورد باور غلطی که در ذهن بسیاری از مردم باقی مانده روشن کنیم: حافظه‌ی باتری. بر اساس این باور اشتباه اگر شما پیش از شارژ مجدد باتری لپتاپ خود را کاملا تخلیه نکنید یا آن را پیش از شارژ کامل از برق بکشید به باتری آسیب وارد خواهد شد؛ بدین ترتیب که بخشی از ظرفیت باتری که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد فراموش شده و در نتیجه ظرفیت باتری کاهش می‌یابد. به‌بیان‌دیگر بر اساس این باور بهترین حالت شارژ کردن باتری این است که اجازه دهیم سطح شارژ تا ۰ درصد کاهش بیابد و سپس باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنیم.

در واقع این باور در مورد باتری‌های قدیمی نیکلی صحیح بوده ولی با ورود به نسل جدید لپتاپ‌ها که تقریبا همه‌ی آن‌ها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند نه‌تنها شارژ و دشارژ کامل بیهوده است بلکه حتی می‌تواند به باتری لپتاپ آسیب بزند. باتری‌های مدرن لیتیومی را می‌توان فارغ از درصد باقیمانده‌ی آن‌ها شارژ کرد و این موضوع هیچ تاثیر منفی روی عملکرد و عمر مفید آن‌ها نخواهد داشت.

laptop-battery-main-edited

آیا بهتر است هنگام استفاده از برق باتری لپتاپ را خارج کرد؟

این سوال بسیاری از کاربران لپتاپ است و ما همین الان به آن پاسخ خواهیم داد. پاسخ این سوال بسته به شرایط می‌تواند هم آری و هم خیر باشد. به‌طورکلی متصل ماندن لپتاپ به منبع برق هنگامی‌که باتری به‌طور کامل شارژ شده است هیچ ضرری ندارد؛ چراکه به‌محض رسیدن سطح شارژ باتری لپتاپ به ۱۰۰ درصد، ورود الکتریسیته به آن متوقف شده و جریان برق به‌طور مستقیم به سیستم پاور لپتاپ هدایت خواهد شد.

بااین‌حال باقی ماندن باتری در لپتاپ هنگام استفاده از منبع برق شهری می‌تواند یک ایراد داشته باشد. البته تنها درصورتی‌که سخت‌افزار لپتاپ آن را در معرض حرارت بیش‌ازحد قرار دهد. بنابراین در شرایط استفاده‌ی معمولی که لپتاپ بیش‌ازحد داغ نمی‌شود (دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه برای پردازنده و هارددیسک) مانعی برای باقی ماندن باتری در لپتاپ وجود نخواهد داشت. ولی هنگام پردازش‌های سنگین نظیر بازی کردن (دمای بالای ۶۰ درجه) بهتر است باتری را در صورت امکان از لپتاپ خارج کنید. برخلاف باور عمومی دشمن اصلی باتری‌های لیتیومی در زمانی که ۱۰۰ درصد شارژ شده‌اند باقی ماندن در برق نیست بلکه حرارت بیش‌ازحد است.

آیا دشارژ شدن کامل باتری لپتاپ برای آن مضر است؟

بهتر است از تخلیه شدن کامل شارژ باتری لپتاپ (رسیدن به ۰ درصد یعنی جایی که لپتاپ خاموش می‌شود) اجتناب کنید. این حالت به باتری لپتاپ شوک زیادی وارد کرده و حتی ممکن است به آن آسیب بزند. اساسا توصیه می‌شود به‌جای رها کردن باتری تا دشارژ شدن کامل و سپس شارژ کردن کامل آن تا سقف ۱۰۰ درصد از دشارژهای جزیی تا رسیدن به سطحی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و شارژ کردن‌های زودبه‌زود استفاده کنید.

چرا باتری لپتاپ میزان شارژ باقیمانده را اشتباه نمایش می‌دهد؟

باتری لپتاپ به سنسوری مجهز است که میزان دقیق انرژی باقیمانده‌ی آن را نشان می‌دهد. البته معمولا این سنسور در اثر چرخه‌های مکرر شارژ و دشارژ به‌مرور زمان دقت خود را از دست می‌دهد. دقیق نبودن سنسور باتری می‌تواند منجر به نمایش میزان اشتباهی از شارژ توسط لپتاپ شود. ممکن است لپتاپ به شما نشان دهد که باتری هنوز ۱۰ درصد شارژ دارد درحالی‌که میزان واقعی شارژ بسیار کمتر است. خاموش شدن ناگهانی لپتاپ می‌تواند نتیجه‌ی چنین خطایی باشد.

 

چه زمان باید یک باتری جدید برای لپتاپ خرید؟

پیشنهاد می‌شود تنها زمانی به فکر خریدن یک باتری جدید بیفتید که ظرفیت باتری فعلی لپتاپ شما بسیار کاهش یافته باشد. اگر زود اقدام به خریداری باتری جدید کنید بلااستفاده ماندن منجر به خراب شدن آن خواهد شد. اگر به هر دلیل مجبور شدید باتری اضافه‌ی خود را بدون استفاده نگهداری کنید نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد حتما باید هنگام انبار کردن آن رعایت شود. جدا از این موارد هنگام خریداری باتری جدید دقت کنید زمان زیادی از تاریخ تولید آن نگذشته باشد.

 

منبع : دیجی کالا مگ