متن آموزش


تمامی اطلاعات یک دستگاه دیجیتال مانند لپ‌تاپ یا کامپیوتر، روی هارد درایو آنذخیره می‌شود. گاهی نیاز هست که این اطلاعات پاک شوند اما این‌ محتواها معمولا به راحتی قابل بازیابی هستند.

هفته‌ی گذشته غواص‌های پلیس فدرال آمریکا (FBI) در اعماق دریاچه‌ی «سکومبه» (Seccombe) یک هارد درایو پیدا کردند.

این دریاچه در سه کیلومتری Inland Regional Center قرار دارد و پلیس حدس می‌زند که این هارد به «قضیه‌ی دوم دسامبر» ربط دارد. در آن روز در همین منطقه دو نفر به نام‌های تشفین ملک (Tashfeen Malik) و سید رضوان فاروق (Syed Rizwan Farook) دست به کشتاری زدند که ۱۴ کشته و ۲۲ زخمی به جا گذاشت.

پلیس احتمال می‌دهد که این دو نفر لپ‌تاپ خودشان را به همراه هارد درایو آن داخل دریاچه انداخته باشند. اگر این‌طور باشد، ایمیل‌ها، اطلاعات و مدارک بسیار مفیدی باید داخل هارد درایو باشد. اما اول باید آن را بازیابی کرد.

افراد مسوول نگفته‌اند که آیا موفق به بازیابی آن اطلاعات شده‌اند یا خیر فقط متخصصان بیان کرده‌‌اند که اطلاعات داخل یک هارد به این راحتی از بین نمی‌رود و باید با روش‌های موثر و درست، چیزهایی که روی هارد ثبت شده را از بین برد، به طوری که دیگر قابل دسترس نباشند.

کارکرد یک هارد درایو شبیه دستگاه ضبط صوت است؛ به این ترتیب که اطلاعات در قالب کدهای صفر و یک روی یک صفحه‌ی آلومینیومی، سرامیکی یا شیشه‌ای ثبت می‌شوند (مثل سی‌دی). این صفحه که «پلاتر» (Platter) نام دارد، حول یک محور می‌چرخد و اطلاعات‌اش به کمک جریان الکتریکی، خوانده و ثبت می‌شود.
«راسل چوزیک» (Russell Chozick)، معاون شرکت Flashback Data که در شهر آستین ایالت تگزاس قرار داشته و در زمینه‌ی بازیابی اطلاعات فعالیت دارد، گفت: “آب شاید قطعات الکترونیکی را از کار بیندازد اما اطلاعات هنوز روی پلاتر ثبت هستند. باید تا قبل از خشک شدن قطعه اطلاعات بازیابی شوند؛ چون در صورت خشک شدن، لکه‌هایی به جا می‌مانند که پاک کردن آن‌ها بدون آسیب زدن به پلاتر حساس، کار آسانی نیست.”

هارد دیسک‌های SSD و فلش مموری‌ها نسبت به غرق شدن، آسیب‌پذیرتر هستند. خیلی از آن‌ها سیستم کدگذاری دارند که باید اطلاعات چیپ‌های‌شان را رمزگشایی کرد.

در حال حاضر یک سوم کامپیوترها دارای هارد درایو SSD هستند و هنوز بیش‌ترشان با همان مدل پلاتر چرخشی کار می‌کنند.

یک راه دیگر که در فیلم‌ها و سریال‌ها برای نابود کردن محتوای هارد نشان داده شده، این است که یک آهنربا کنار آن بگیرید. نگه داشتن آهنربا روش موثری برای از بین بردن اطلاعات نیست. باید اول از شر محافظ فلزی روی پلاتر که اکثر هارد درایوها دارند، خلاص شوید. آهنربا باید قوی باشد و به اندازه‌ی کافی به پلاتر نزدیک شود. اگر می‌توانید، خود پلاتر را نابود کنید. اما چه‌طور؟

با یک آچار، چکش، کمی زور و صرف چند دقیقه زمان به‌راحتی می‌توانید هارد را باز کنید و به پلاتر برسید. اطلاعات روی پلاتر را می‌توانید با روش‌های مختلفی از بین ببرید.

 

 

hard-drive-parts

پلاترهای شیشه‌ای

پلاتر لپ‌تاپ‌ها شیشه‌ای است. به نظر ظریف می‌آید اما همین‌ها را هم باید خوب نابود کرد. متخصصان توانسته‌اند اطلاعات هارد درایو متعلق به لپ‌تاپ شخصی به نام «آدام لانزا» (Adam Lanza) را که در سال ۲۰۱۲ مسوول تیراندازی دبستان Sandy Hook بود را بازیابی کنند، گرچه این کار زمان و هزینه‌ی بسیار زیادی برد.

پلاترهای آلومینیومی

اکثر هارد دیسک کامپیوترهای دسکتاپ، پلاتر آلومینیومی دارند که نابود کردن اطلاعات این‌ها کمی سخت‌تر است.

یک خراش بزرگ و عمیق روی پلاتر، خوب است. ترک‌های ریز و درشت هم بازیابی اطلاعات را تا حد زیادی سخت می‌کند (البته در بازیابی گاهی می‌توان اطلاعات بین ترک‌ها را هم خواند).

سوراخ کردن و گرمای شدید هم موثر است. در این روش‌ها که اعوجاج‌هایی روی سطح پلاتر ایجاد می‌شود، اطلاعات روی سایر قسمت‌ها هم تحت تاثیر این تخریب قرار می‌گیرد.

از شیمی کمک بگیرید

کمی اسید روی پلاتر بریزید که روشی موثری هست. اما راه‌های ملایم‌تری هم وجود دارد.

سیستم‌های ویندوز و مک OS X امکاناتی برای پاک کردن هادر درایوهای‌شان دارند؛ به این شکل که اطلاعات موجود را با کدهای تصادفی صفر و یک جایگزین می‌کند. توصیه می‌شود که این کار را دو بار روی هارد درایوهای تقریبا نو و هفت بار روی هارد درایوهای قدیمی تکرار کنید.‌

باید توجه داشت که اگر پلیس یا دستگاه قضایی بخواهد محتوای هارد درایو یک مضنون را جست‌وجو کند و با یک هارد روبه‌رو شود که معلوم باشد قصد نابودی‌اش را داشتند، این می‌تواند مدرک محکمی دال بر گناهکار بودن آن فرد تلقی شود.

‌‌منبع: Scientific American – http://mag.digikala.com