در نظر داریم نکاتی را در مورد شرایط خرید لپ تاپ برای شما ارائه دهیم. این نوشته بیشتر به عنوان یک یادآوری ارائه می شود تا با خواندن آن شما نکاتی را هنگام خرید مد نظر داشته باشید:

بودجه ! مسئله این است!

نکته مهم در خرید هر چیزی و البته همین لپ تاپ! بودجه است. اما این بودجه را چگونه باید انتخاب کنیم؟ ببینید بحث جیب شما یک مسئله است و نیاز شما یک مسئله . در خرید لپ تاپ تقریباً ما سه رده کاربری داریم یکی در حدود 2 میلیون تومان است که ساده ترین رده است و کارهای روزمره را می توان از آن انتظار داشت. تا قیمت حدود 3.5 میلیون تومان رده متوسط است و معمولاً برای دانشجویان و بسیاری از نیاز های ما کافی است. رده آخر از 3.5 میلیون تومان شروع می شود و به نزدیک 20 میلیون تومان هم می رسد. این رده خاص است، برای گیم، کارهای گرافیکی، صوتی و تصویری و ….

مهمترین فاکتور خرید چیست؟

البته که سی پی یو! ببینید Cpu و کارت گرافیک دستگاه از قطعاتی هستند که معمولاً در لپ تاپ ها ثابت می مانند. امکان تغییرشان هست ولی سخت است و کمتر اینکار را می کنند. از طرفی دیگر شما با انتخاب CPU در واقع مادربورد و تکنولوژی آن را هم انتخاب می کنید. پس هنگام خرید به سی پی یو توجه کنید. همانطور که پیش از این هم گفتم بعد از CPU، کارت گرافیک اهمیت زیادی دارد. اگر بازی گرید که اهمیتش دو چندان می شود.

چه اجزایی قابل تغییر هستند؟

منظورم از معرفی این قطعات این است که شما می توانید در انتخابتان آنها را نادیده بگیرید تا مثلاً CPU یا کارت گرافیک بهتری بخرید. رم از معروفترین قطعات قابل تعویض لپ تاپ است. بعد از آن هارد است.پس نگران ظرفیت هارد نباشید. در تعویض رم سعی کنید بیشترین استفاده را از اسلات ها ببرید و در خرید هارد هم سعی کنید به سرعت هم توجه کنید. ۷۲۰۰ دور سرعت مناسبی است. البته چندی است که در برخی از لپ تاپ ها از هارد SSD در کنار هارد HDD استفاده می شود که کار زیرکانه ای است. پس اگر انتخابی داشتید که در آن شانس اضافه کردن هارد SSD در لپ تاپ بود. شانس بیشتر را به آن بدهید.

hard-drive-vs-ram

 

صفحه نمایش: برخی اوقات همه چیز است و گاهی هیچ !

علاوه بر ظاهر، صفحه نمایش از مواردی است که خریدار را مبهوت خود می کند. در اینجا هم من با احترام به چشمانتان این امر را تأیید می کنم که کیفیت تصویر و زاویه دید در لپ تاپ مهم است و ولی نباید آنچنان تعیین کننده باشد. حداقل نه در درجه  اول یا دوم! چون هرچه باشد همه برندها سعی کرده اند تصویر خوبی از خود ارائه دهند حالا یکی روی قطعات داخلیش بیشتر کار کرده و یکی روی کیفیت تصویرش (حداقل در قیمت های تا ۳ میلیون تومان) .

باور کنید وزن مهم است!

همراهم باش نه عذابم! مطمئن باشید در یک روز گرم تابستانی یا یک روز سرد بارانی پاییزی(البته بارانش را امیدوارم! ) هنگامی که لپ تاپ در کوله پشتیتان سنگینی می کند این سخن را در ذهن می گذرانید. پس به وزن هم توجه کنید. آقایان عزیز اگر لپ تاپ را زیاد جابه جا می کنید زیاد به وزن بالای ۲.۵ کیلوگرم فکر نکنید. خانم های گرامی شما هم تا نزدیک ۲ تا ۲.۲ حداکثر قرار دهید. مطمئن باشید بعدها مرا یاد خواهید کرد  اگر دوست داشتید می توانید به اینجا سر بزنید. تعدادی از مدل های سبک وزن بازار معرفی شده اند.

اهمیت عمر باتری را می دانید؟

لپ تاپ خاموش به درد شما نمی خورد. حتی اگر ۲۰ میلیون پولش را داده باشید. پس به باتری توجه کنید باتری مهم است، مهم ! به خصوص اگرکارتان بیشتر خارج از خانه یا محل کارتان باشد. لپ تاپ های معمول در حدود ۳ ساعت باتری نگه می دارند و لپ تاپ های مخصوص تا حدود ۱۰ ساعت!

Battry

تحقیق کن! تحقیق!

دوست داشته باشید یا نه لپ تاپ ها تا مدت ها در کنار شما خواهند بود. پس در انتخابشان دقت کنید. گاهی اوقات خیلی ها با برند خرید می کنند، درست است که مشخصات داخلی نشاندهنده قدرت لپ تاپ است ولی اگر کمی معایب و مزایای محصول را دنبال کنید می توانید به داغ کردن لپ تاپ، کیفیت صفحه، عمر باتری، کیفیت ساخت و …. پی ببرید. این مزایا و معایب در کجا منعکس می شوند؟ آفرین در سایت ها فروش کالا ها، در سایت هایی مثل notebookcheck.net و …